Europe and its Neighbourhood. A Neogramscian Perspective.

Intervenante:
Julia Maisenbacher a fait ses études de science politique et de sociologie à Freiburg (im Breisgau) et Magdeb urg, Allemagne. Elle a ensuite participé  au programme de master « World Society and Global Governance » de l’Université de Lucerne, Suisse. Depuis Janvier 2012, elle est assistante diplômée au département de théorie politique à l’Institut de Science Politique de l’Université de Lucerne. Le sujet de sa thèse de doctorat porte sur le partenariat oriental et l’hégémonie de l’UE dans la politique commerciale. Elle s’intéresse à la théorie démocratique postmoderne, à la politique extérieure de l’UE, aux questions de genre en lien avec les relations de travail ainsi qu’à la méthodologie qualitative.

Exposé:
After the Eastern enlargement in 2004 and 2007 the EU faced a new strategic challenge in its external relations since there was no more accession perspective for the neighbouring countries. One effect of this new situation is that the EU has changed its official rhetoric from accession conditionality to a more balanced and incentive oriented discourse. This new strategic situation strengthened the already existing debate on the question of how to characterise the European foreign policy. There are authors who are very close to the EU official rhetoric. They portray the EU as a ‘civilian’ or ‘normative power’ making other states adopting its rules by the force of attraction of its values, exporting humanist and ‘good’ values such as democracy and human rights to the peripheral neighbouring states. The paper argues that the EU foreign policy is still interest and power driven despite the fact that the EU had to deviate from its former accession conditionality. Drawing on a neogramscian approach the paper investigates how the EU develops different hegemonic strategies to govern its neighbours. Taking Egypt and Ukraine as case studies the paper develops a broader perspective on the recent transformations of social relations there and the EU’s attempt to shape them.

13h15 – 15h
Anthropôle, salle 2044
Panel – Mondialisation et impérialisme: L’Europe dans l’ordre impérialiste

Ce contenu a été publié dans VOIR TOUTES LES COMMUNICATIONS, avec comme mot(s)-clef(s) . Vous pouvez le mettre en favoris avec ce permalien.